[English below]

(動画は、英語ですが、どうぞ、ノートを使い、YouTube 自動字幕を日本語に設定してみてください。)



五役者を理解する

主な聖書箇所

  • エペソ人への手紙 4章11~16節

「こうして、キリストご自身が、ある人を使徒、ある人を預言者、ある人を伝道者、ある人を牧師および教師としてお立てになったのです。これは、聖徒たちを整えて奉仕の働きをさせ、キリストのからだを建て上げるためです。」(エペソ 4:11–12)


I. 五役者の目的

📖 エペソ 4:11–16

  • キリストから与えられた五つの役割
    • 使徒、預言者、伝道者、牧者(牧師)、教師
  • 目的
    • 聖徒を整えて奉仕の働きをさせる
    • キリストのからだを建て上げる
    • 信仰とキリストの知識において一致を得る
    • 成熟し、キリストの満ち満ちた姿に至る
    • 異なる教えに惑わされないようにする
    • 愛に根ざして成長し、それぞれの部分が働きをする

II. 誤用と誤解の危険性

  • 「五役者」は役職ではなく機能(働き)
  • 制度上のラベリング・コントロールのために悪用されたケースも
  • 教会が「牧者と教師」のみで構成されていると、からだはバランスを欠く

III. 各役者の特徴(手の指での例え)

5本の指に例える五役者

  1. 親指 – 使徒
    • 多機能型、土台を築き、次へと場所を移す開拓者。
  2. 人差し指 – 預言者
    • 神の声を指し示す、方向・霊的識別・夢や幻。
  3. 中指 – 伝道者
    • 一番リーチが長く、未伝道の人々に届く情熱家。
  4. 薬指 – 牧者(牧師)
    • 教会と結ばれた存在。愛をもって育て守る。
  5. 小指 – 教師
    • 耳に届く細やかな真理の語り手。土台を築く。

IV. 一つの役者に偏ることの危険

  • 伝道者だけ:救いは起きるが成長がない。
  • 牧者だけ:愛にあふれるが外への働きがない。
  • 教師だけ:知識は豊富でも従順や力に欠ける。
  • 預言者だけ:啓示が多すぎて方向性が混乱。
  • 使徒不在:拡大・訓練・派遣のビジョンがない。

V. まず私たちは弟子である

  • すべての信徒が弟子として:
    • イエスを伝える
    • 癒しを行う
    • 弟子を作る
  • その上で、それぞれが得意な分野を見つける

VI. 自分の五役者としての働きの傾向を知る

  • 「どの椅子に座るか」テスト:
    • 自分が最も共感しやすい役割に座る
    • 複数の傾向を持つこともある

VII. 共に働くときに力が発揮される

  • チームの多様性が成長の鍵(例:メキシコのリーダーたち)
  • 比較ではなく協力
  • 互いの異なる視点を尊重してバランスを保つ

VIII. 使徒的な視点とは

  • 大きな視野で考えるリーダー
    • 教会を植え、訓練し、増殖を目指す
    • 国・地域全体に影響を与える広い視野と思考

IX. 教会・チームへの実践的応用

  • 自分たちの共同体の中で、誰がどの役割かを認識する
  • 足りない部分を補い合うチームワーク
  • 各役割を持つ人を招いて成長を図る

X. 各役者へのチャレンジと励まし

🔥 伝道者へ

  • ピリポのように、町を変える者になる(使徒 8章)

🕊️ 牧者へ

  • 苦しむ人々を見て、ケアし、親のように育てる

📖 教師へ

  • 教会の土台を築くために、正しい教理を明確に教える

🌩️ 預言者へ

  • 神の声を正しく聞き、混乱を避けて教会を導く

締めのメッセージ

  • イエスは五役者すべてのモデル
  • 今、その役割は教会のからだに分け与えられている
  • 一人ではなく、共に働くときに成長と成熟が起こる
  • 自分の役割に忠実になり、他の役者を尊敬し、全体でからだを建て上げよう

主な聖書箇所

  • エペソ 4:11–16 – 五役者の原点
  • 2テモテ 4:5 – 「伝道者の働きをせよ」
  • 使徒 8章 – フィリポと使徒たちの協働
  • ヨハネ 17:3 – 永遠のいのちとは神を知ること
  • ルカ 4:4 – 「人はパンだけで生きるのではない」
  • ヘブル 5:12–14 – 「教師となるべきであった」

Understanding the Five-Fold Ministry

Main Text

  • Ephesians 4:11–16

"Christ himself gave the apostles, the prophets, the evangelists, the pastors and teachers, to equip his people for works of service..." (Eph. 4:11–12)


I. The Purpose of the Five-Fold Ministry

📖 Ephesians 4:11–16

  • Gifts from Christ: Apostle, Prophet, Evangelist, Pastor (Shepherd), Teacher.
  • Purpose:
    • Equip believers for ministry.
    • Build up the body of Christ.
    • Achieve unity in faith and knowledge.
    • Maturity and Christlikeness.
    • Protection from false teaching.
    • Growth in love and function (v.16).

II. Dangers of Misuse and Misunderstanding

  • Past abuse: Used to label or control.
  • Example: Being “stamped” as an evangelist, but restricted from church planting.
  • Fivefold is not about title or rank, but function.
  • Church dysfunction happens when the fivefold is reduced to only pastors and teachers.

III. Understanding Each Role (Hand Illustration)

Five Fingers Analogy:

  1. Thumb – Apostle (Touch all the others):
    • Foundation layers.
    • Start, build, and release.
    • Can function a bit in all areas.
  2. Index Finger – Prophet:
    • Points direction.
    • Calls out sin, emphasises intimacy with God.
    • Dreams, visions, discernment.
  3. Middle Finger – Evangelist:
    • Longest – Reaches out.
    • Draws people in from outside.
    • Burden for the lost.
  4. Ring Finger – Pastor/Shepherd:
    • Married to the church.
    • Nurtures, protects, provides spiritual care.
  5. Pinky – Teacher:
    • Digs out wax from ears – helps us hear truth.
    • Provides doctrine, foundation.
    • Ensures sound teaching and stability.

IV. What Happens When One Role Dominates?

  • Evangelist only: High turnover, no growth.
  • Pastor only: Family atmosphere, but no outreach.
  • Teacher only: Knowledge-heavy, little obedience or power.
  • Prophet only: Spiritual weirdness, isolation, lack of grounding.
  • No Apostolic Leadership: No vision for multiplication or strategy.

V. Everyone Is a Disciple First

  • All are called to:
    • Share Jesus
    • Heal the sick
    • Disciple others
  • But some are more gifted in certain roles.

VI. Recognising Your Role

  • Use a “Chair Test”: Which gift do you most relate to?
    • Not exclusive: We may flow in more than one.
    • Recognise your strength to serve better.

VII. Working Together

  • Diversity in the team is powerful (example: Mexico team).
  • Avoid comparison. Instead, collaborate.
  • Example: Prophets helping teachers, evangelists learning from shepherds.

VIII. Apostolic Thinking

  • Apostolic leaders think big picture:
    • Multiply churches.
    • Train and release others.
    • Nation-level vision.
  • Apostles help release and empower the others.

IX. Application to Ministry Teams & Churches

  • Identify roles in your local community.
  • Partner across the gifts.
  • Build teams with diverse strengths:
    • Not five evangelists, but one of each.
  • Create holistic growth:
    • Reach the lost.
    • Care for them.
    • Ground them in truth.
    • Guide them prophetically.
    • Multiply movements.

X. Personal Commission to Each Role

🔥 To Evangelists:

  • Break through in healing, salvation, and boldness.
  • Stir the faith of the whole body.
  • Challenge: Be the best Philip you can be (Acts 8).

🕊️ To Shepherds:

  • See and care for the hurting.
  • Take responsibility for people’s growth.
  • Create a true spiritual family.

📖 To Teachers:

  • Defend sound doctrine.
  • Lay strong foundations.
  • Raise the next generation of clear, biblical thinkers.

🌩️ To Prophets:

  • Restore the fear of the Lord.
  • Discern clearly.
  • Speak with authority and maturity—not confusion.
  • Call the body back to intimacy with the Spirit.

Closing Exhortation

  • Jesus was all five. Now, He distributes His nature through the body.
  • We are not complete alone—we are the body together.
  • Recognise your gift.
  • Honour others.
  • Work in unity.

Key Scriptures

  • Ephesians 4:11–16 – The fivefold and its purpose.
  • 2 Timothy 4:5 – “Do the work of an evangelist.”
  • Acts 8 – Philip in Samaria + Apostles sent afterward.
  • John 17:3 – "This is eternal life: to know You."
  • Luke 4:4 – “It is written.”
  • Hebrews 5:12–14 – By now you ought to be teachers.